Skip to content

Bokomtale: Intervjuteknikk for journalister

mars 5, 2015
intervjuteknikk-for-journalister

Pensumlitteratur for journalistfaget når sjeldent bestselgerlistene. Noen ganger greier akademisk litteratur å bryte tvangstrøyene til genren. Dette greier nesten Brynjulf Handgaard i boken «Intervjuteknikk for journalister».

Utfordringene med å finne de gode sakene, identifisere intervjuobjektet, og gjennomføre intervjuet på en hensiktsmessig måte er en viktig del av journalistfaget. Bokens anliggende er nettopp hvordan man gjennomfører det perfekte intervju.

Ser man på dagens journalister, som fortsatt har jobb, ligner ofte intervjuet på koseprat, mener Handgaard. For leseren er det betryggende å vite at han er kritisk til en tidvis selvhøytidelig profesjon.

Intervjuets mange feller

Boken viser til politiske saker hvor journalister har bevist hvordan man ikke skal stille spørsmål. Han viser blant annet til Bondeviks flørt med pilleskapet. Når journalister stiller spørsmål som «Kjenner noen av dere kilden til lekkasjene?» på en pressekonferanse er det grunn til å skrive en bok som dette. Handgaard innrømmer tidlig i boken å være inspirert av den kanadiske intervjueksperten John Sawatsky («The Question Man»). Han viser også til den klassiske intervjusituasjonen mellom Mike Wallace og John Ehrlichman, en rådgiver til Nixon etter Watergate-skandalen. Etter en vegg av påstander om korrupsjon fra Wallace svarer Ehrlichmann;

«Is there a question in there somewhere?»

Historiske anekdoter blir færre da boken raskt tar en mer akademisk tilnærming til «spørsmålet». Her lærer du alt om de klassiske feilene en journalist kan gjøre i en intervjusituasjon. Handgaard forklarer hvordan lukkede, ladde og ledende spørsmål aldri vil gi interessante opplysninger om hva intervjuobjektet faktisk kan fortelle. Andre typiske feller å gå i er dobbeltspørsmål og for lange eller komplekse spørsmål. Med slike spørsmål kan intervjuobjektet selv velge hvilket «spor» de ønsker å følge og hvilke opplysninger du som journalist sitter igjen med.

Skap tillit – unngå manipulasjon

Dette er kanskje det viktigste budskapet i boken. Som journalist må du vite hva hensikten med intervjuet er og hvordan du vil styre intervjuobjektet i en retning du ønsker. Hva ønsker du å avdekke med opplysningen intervjuobjektet sitter på? Intervjuteknikk handler ikke om manipulasjon men om din evne til å forstå intervjuobjektet. Boken har også kapitler om radio- og fjernsynsindustrien som ser nærmere på ansikt-til-ansiktet intervjuet. Det jeg savner i boken er et større fokus på intervjuteknikker for forskningsformidling. Vitenskapsjournalistikk (eng. science journalism) og forskningsformidling er dessverre et underprioritert område i norsk journalistikk. Her har norske journalister mye å lære av kommersiell forskningsbasert nyhetsformidling i utlandet.

Politisk farging og PR-bransjen jerngrep

Boken blir også unødvendig farget av eksempler fra politiske intervjusituasjoner. Dagens lobby-politikere kan de fleste PR-strategiene for å unngå å svare på «følsomme» spørsmål. PR-bransjen har gjort en altfor god jobb med de folkevalgte nikkedukkene. Det er på tide at journaliststanden tar tilbake kontrollen over intervjuet. Handgaards bok er, om ikke annet, et ærlig forsøk på å gjenopplive den fjerde statsmakt.

KJØP BOKEN HER

Forfatter: Brynjulf Handgaard

Forlag: Gyldendal

Utgivelsesår: 2008

272 sider Bokmål

ISBN/EAN: 9788205371439

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: