Skip to content

Lombroso, kriminologi og politisk korrekthet

desember 22, 2010

«I sin karakterisering av meg som deterministisk går Ystehede så langt som å trekke en assosiasjon mellom meg og Lombroso ved å skrive at jeg følger i Lombrosos tradisjon – til og med mer enn jeg selv innser, skriver han. Med å trekke en slik assosiasjon mellom Lombroso og meg, eksemplifiserer Ystehede det jeg påstod tidlig i foredraget mitt ofte blir gjort i undervisningen i vårt fag; nemlig å bruke historien om den for lengst avdøde Lombroso i et forsøk på å skremme kriminologistudenter bort fra å leke med den «biologiske ilden»» – Vibeke Ottesen om Ystehede.
Per Jørgen Ystehede i debatt med Vibeke Ottesen om den biososiale kriminologiske forskning. Fra Kriminalpolitikk.

From → Politikk, Psykologi

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

