Skip to content

Bokomtale: Hjernen og Gud

juli 28, 2009

Hjernen og Gud;
hvorfor hjernen er opptatt av sex, mat og makt

Hvordan kan voksne mennesker gå rundt å tro på et par tusen år gammelt eventyr? Hvordan kan religiøse mennesker frivillig indoktrineres i et hierarkisk kastesystem? Hvor stammer makten bak religionene fra? Dette er en av mange mysterier Ove Andre Johansen (OJ) ønsker å avsløre i boken ”Hjernen og Gud, hvorfor hjernen er opptatt av sex, mat og makt.”

Som tittelen sier er dette en bok med et vidt omfang. Bokens første del omhandler hjernens forskjellige lag av utvikling gjennom flere millioner år med tilpassning. Dens eldste deler er fortsatt styrt av hormoner utviklet for et jeger- og samlersamfunn. Hjernens eget dop er utviklet for å gjøre oss overlevelsesdyktige under helt andre forhold en dagens.

Vi er fortsatt styrt av hjernes krav om belønning i form av seksuell tilfredsstillelse og i verste tilfelle aggressiv og voldelig adferd. Vi er slaver av hjernens kjemiske belønningssystem tilpasset en forhistorisk fjellape med et tilhørende symbolsystem. Dette gjør noen av oss til forbruksnarkomane og adrenalinjunkies og andre til kyniske psykopater og religiøse fanatikere. Slike observasjoner underbygger OJ med referanser til zoologen Richard Dawkins og psykologen Carl Gustav Jung.

Menneskets ubevisste er et fundament for åndelige og religiøse tradisjoner. Et epileptisk anfall vekker samme regioner av hjernen som en åndelig opplevelse. Er ”Gud” intet annet en hjernens små kjemiske krumspring? Led Jesus egentlig av et ”omnipotent messiaskompleks”, en tilstand du blir tvangsinnlagt for i dag? Hvorfor blir dagens ”streif-jesuser” tvangsinnlagt mens sektledere går fri? OJ mener alle åndelig opplevelser bunner i hjernens ulike selvbedrag.

Vårt infantile sanseapprat står ovenfor årtusener med organisert manipulasjon. Bokens 500 sider omhandler denne religionshistorisk og maktpolitisk intrige i detalj. Boken forteller med til dels glimrende detalj om Zarathustra , Isis, Mithra, forfølgelse av gnostikere, Khazaria, omskrivinger av bibelen og naturlige forklaringer på mirakler.

Guds ”hånd” er egentlig naturkatastrofer og klimaendringer. Guds ”stemme” er din egen og forresten var Jesus buddhist. Etymologisk stammer religion fra ”ligare”, å binde. Re-ligare; vi blir bundet sammen på nytt. Vår religionshistorie er intet annet enn en kamp om makten over bevisstheten til en etter hvert gigantisk befolkningsmasse.

Siste delen av boken er en grundig innføring i diverse maktsentra og dens innflytelse i nyere historie. Oppbyggingen av et bankvesen, frimureriets internasjonale karakter og politiske tenketanker. Mye er gammelt nytt men måten informasjonen er sammenfattet og presentert er til tider imponerende.

Kritikk av kilder til en slik bok blir umulig med dens mange tema. Første del om hjernens funksjoner er godt innenfor vitenskapelige krav. Andre deler om religionshistorie bygger på til tider tvilsomme kilder. OJ innrømmer også at han spekulerer og legger ikke skjul på kildene.

Innholdsmessig savner jeg mer om nevroteologi, nevrofilosofi, sosiobiologi og tradisjonalisme. Dette er en bok du blir sittende igjen med flere spørsmål enn svar av å lese. Som en innføring i alternativ historie eller det mange kaller skjult historie er dette en unik bok på norsk.

Kjøp boken hos Bokkilden eller kontakt forfatteren.

Utgitt 2005 på Altruistisk forl.
Sider: 544 Format: 17 x 24 cm
ISBN: 9788299667708

Fra bokomslaget:
Boken ”Hjernen og Gud” er den første boken som Altruistisk Forlag gir ut. Hjernen og Gud forteller den menneskelige hjernes historie. Boken viser hva hjernen har betydd for våre kulturer, sivilisasjoner og religioner. Den avmystifiserer alle religioner og viser hvordan hver enkelt religion har blitt til, hvordan religionene dyrkes i dag og hvilken betydning hver enkelt religion har for politiske og religiøse konflikter. Hjernen og Gud viser forholdet mellom nevrologi og religioner, og viser at det er den menneskelige hjerne som har skapt Gud. Det er ikke Gud som har skapt mennesket. Boken viser hvilke prosesser som skjer i hjernen når vi har religiøse opplevelser. Konklusjonen er at alt er biokjemi i biologiske sammenhenger. Hjernen og Gud viser hvordan herskerne til alle tider har brukt religioner som en hersketeknikk og viser hvordan hemmelige nettverk styrer verden i dag. Boken snur opp ned på mange konvensjoner og tegner et politisk bilde som er helt annerledes enn det folk er vant til å tenke, blant annet at det er den internasjonale bankliga, storfinansen, som styrer verden. Hvis man liker bøker som Da Vinci-koden, da er dette en god bok!

61 kommentarer
  1. Forfatteren av Hjernen og Gud er primært ett produkt av sitt eget “indre kaos”. DVS: Verden er “stor” og ikke den lille “strukturerte landsbyen (arkaisk) ” hvor det symbolske univers har det enkelt DVS alle ting er systematisert, ja smeden er ved smien og bakern i bakeriet OSV. Men i dagens “opplyste” verden er det ikke så enkelt og det symbolske univers blir ett “kaos” får mange og man begynner med en “manisk” strukturering av sitt verdensbilde DVS man skaper “illuminaties” hvor man kobler opp “nettverk” og kaller de “maktelite” men sannheten er att disse såkalte “nettverk” er kun ett subektivt symbolsk univers forsøk på og skape “orden” i sitt “indre” kaos og «paranoia».

    Forfattern (Ove Johansen) som var statsministerkandidat får sitt eget parti (rettferdighetspartiet) men fikk ingen eller lite respons så tendenterer han til og identifisere seg meg begrepet “folket” verses makteliten (“illuminati”) som ikke ga han den bekreftelsen “han så sårt trengte”. Sånn går det når “disippelen skal være mester uten og ha lært først…

    Lik

    • Ove Andre Johansen permalink

      Steve d’Orleans hette Steve Kollstrøm før han byttet navn. Steve tror han er Jesus og ikke bare det, han tror også at han er av kongelig slekt og derfor har han byttet navn til d’Orleans. Steve mener at en av forfedrene hans var en fransk konge og denne kongen var etterkommer av Jesus – derfor er Steve en arvtager til Jesus. Men fordi jeg ikke tror på Steve, så er han forbannet på meg…he, he!
      Ove Andre Johansen

      Lik

  2. Jeg trenger ikke tro.

    om konger,,, ja jeg er helt konge…

    REF:.
    Steve mener at en av forfedrene hans var en fransk konge og denne kongen var etterkommer av Jesus –

    om blodlines,,,
    Dette er sprøyt og løgn…
    du LYGER og løgn gir bad karma

    Lik

  3. så får vi se Ove, ‘hvem som hersker over hvem’ hilsen det som er konge.
    Sannheten vil alltid seire til slutt. husk det og husk det vel
    det fantes en annen backstabber count i bibelen
    han hete ‘crostall Nathan’ og han for til
    Biafra i sitt sjelsliv.
    hilsen ‘deve’

    Lik

  4. En liten sannhet til om sjeler og gjenfødelse.
    man får sin lønn etter sine gjerninger.
    Julenissen er ett bilde på dette.
    att jeg vet mest om altet
    er min lønn og frukter
    av min dannelse
    En ting kan jeg røpe, og bruke ‘Norge’ som eksempel
    ‘Dere’ [og da mener jeg de fleste] er fortsatt på ‘AP’ planet
    Og man spør seg hvorfor ting skjer og menneske verdet er så lavt
    Man må fortjene ‘det høye’, det som er helt konge,,,hilsen Hjernen og Gud

    Lik

  5. Foresten Ove du er en selektiv liten ‘ape’ DVS ‘mating’ & food selection; er jeg tror hun/han er den rette
    eller med mat: jeg tror jeg spiser biff i dag, dvs jeg velger , jeg selekterer. Og projeksjere dette på
    livet generelt viser dine innstinkter på sitt ubeviste plan og har ingenting med bevistgjøring
    og gjøre DVS jeg snakker om objekt relasjon generelt og ikke om dine enkle
    mekanismer hilsen de 2 livets trær i sin relasjon til hverandre.
    fornekt livet og vær død. Lasarus gjorde også dette
    men skjønte ‘biffen’ ettervært noe du og
    burde gjøre vist du elsker livet
    hilsen en som lever

    Lik

  6. cluè
    For ‘opp til’…
    skal derfa ‘komme ned’…

    hva er ‘opp-høyd’ eks d ‘la culture said
    champ…d’ restaurants d’ l’art, ‘ville de l’amour’
    ett eksempel: http://dorleans.name/
    så da vinci koden er ‘bare’
    en ‘twisted parallel’

    Lik

  7. Og resten er enkelt og se eks her:
    http://steve.dorleans.name/
    om makt & myndighet
    hilsen ‘US’ koden

    Lik

  8. Om regliøse ‘annfall av epilepsi’ [‘åpenbaringer’]
    [‘not’ men i følge enkelte såkalte moderne teorier]
    Ironien er att sjelen til patmos john er Mr. Johansen

    Lik

  9. Så skjønner man ikke hva som er ‘helt konge’
    [ref: on this side of the river and on that is the tree of life]
    så start ‘counting’ then: REF:En vanntro slekt skal gis jonas tegnet
    man kan begynne på denne linken: http://www.facebook.com/steve.dorleans

    Lik

  10. bob permalink

    helt enig. pisspreik fra ende til annen.
    fantasy fiction av verste slag.
    Gud ?
    Hjernen ?
    Denne herremannen som har lagd dette makkverket er jo ikke så mye som en moderne positivist, knapt femtitalls eksistensialist. Muligens en fantasy fiction forfatter.
    R. Steiner var helt åndsfrisk men blir sannsynligivs redusert til en gal fortidig mann av denne forfatteren.
    At folk er så frekke å sitere eller bare bruke navnet Carl G. Jung er utrolig frekt.
    Gud..
    my ass.
    Hjernen kan jo sammenlignes med en ost. En sveitserost for den saks skyld.
    Altså et makkverk fullt av hull.
    store hull.

    hm.. det var deilig å få sagt i fra….

    bob

    Lik

  11. Takk for veldig oppklarende perspektiv :) Jeg trodde det var månen som var en ost. Hjernen er en hullost altså. Interessant.

    Lik

  12. Ove Andre Johansen permalink

    Steve Kollstrøm som byttet navnn til Steve d’orleans er ikke noen jesus eller kongelig!
    hilsen Ove Andre Johansen

    Lik

  13. Bla Bla Bla
    Ove Sa
    [‘Apen’ prøver fortsatt og lage hierarki hilsen whatever life is…]

    Lik

  14. Hotell Californa [Eagles] er en sang for ‘aper’ som ikke klare å dy seg
    DVS en ‘beast killer’ eller i denne sammenheng en ‘ape killer’
    ja seff en metafor som stort sett alt jeg sier er.
    kill ur demons [traumas] paranoiaens
    høysang har sunget sin siste
    aller siste vise
    ‘Ove’

    Lik

  15. Ok en siste oppklaring,,, en blind dame må over veien.
    Det betyr ingenting om det er presidenten eller hobomannen
    som hjelper henne over den sterkt trafikkerte veien [dvs og hjelpe
    henne er en god handling i seg selv DVS god ånd [ref: due osv]
    Den gode ånd er helt ‘Konge’ og alle definerer jo sin
    virkelighet om hva som er godt [DVS helt konge]
    men en ting er ‘alle’ enige om att godt er godt
    i seg selv uansett den subjektive definisjonen
    DVS det enkelte individs personlige
    oppfattelse av begrepet det gode
    Dette er også en vei til fred
    og rettferdighet
    tenk…

    Lik

  16. Ove Andre Johansen permalink

    Steve er fortsatt ikke Jesus-aktig og ikke kongelig….
    og kommer ikke til å bli det…
    Mvh. Ove Andre Johansen

    Lik

    • Nei jeg har ikke langt hår og skjegg og ikke noe kjortel og ingen krone på hodet [bokstavelig]
      [Har ikke det store behovet får og utspille meg på slike plan] Jaja ok da en
      hemmelig fetish ;) men for ‘guds’ skjyld ikke si det til noen [LOL]
      Desuten er ‘likledet i Torino, ‘modell’ for mangt ett
      jesus image ett ‘trykk’ av Jacques de Molay
      men men det gjør jo ingenting da det
      er innenfor begrepet det ‘3nity
      consept’ hilsen ‘Julenissen

      Lik

  17. Ove Andre Johansen permalink

    Steve er fortsatt ikke Jesus-aktig og kommer aldri til å bli anerkjent som noe kongelig…
    mvh. Ove Andre Johansen

    Lik

  18. Ove Andre Johansen permalink

    Jeg tror ikke på noen religioner og er en republikaner..
    derfor kommer jeg aldri til å tro at Steve d’Orleans er Jesus-aktig eller kongelig.
    Jeg kommer til å jobbe mot religioner, som i Hjernen og Gud, og Rettferdighetspartiets presidentkandidat har alltid vært Bror Wyller. Kommer til å jobbe mot kongehuset og for republikk.
    Jeg har for øvrig sagt at jeg er statsministerkandidat. Jeg ser verdien av fellesskapet og jobber for svake grupper i samfunnet. Har aldri prøvd, eller trudd, at jeg skal bli statsminister. Hvor har du det fra, Steve?
    Ellers går Steve inn på hjemmesiden til Ole Peter Galaasen og gir meg masse kritikk fordi Ole Peter Galaasen har gitt meg en bra kritikk på boka mi. Han har skjønt noe! Og da jeg kritiserer Steve, da er jeg en «backstabber». Det er du som er en «backstabber» Steve!
    Steve er ondskapsfull, samtidig som han tror han er Jesus!
    Steve er uføretrygdet og mer eller mindre gal, og er uten dannelse, og så trur han at han er kongelig!
    Bullshit!
    Jeg tror ikke på noen Jesus og jeg tror ikke på kongehuset.
    Jeg tror ikke at jeg er Jesus eller at jeg er kongelig!
    Allikevel er jeg mer Jesus-aktig og mer kongelig enn Steve!
    For Steve er bare en uføretrygdet dum ape! ‘
    Steve påstår at andre er aper.
    Han eier ikke dannelse, og er mer ape selv!
    mvh. Ove Andre

    Lik

  19. Ove Andre Johansen permalink

    Ops.
    Det riktige er at «Jeg aldri har sagt at jeg er noen statsministerkandidat».
    Jeg har aldri sagt at jeg er statsministerkandidat!
    Hvor har du det fra Steve?

    Lik

  20. Ove Andre Johansen permalink

    Og så er det fint at Steve d’Orleans selv innrømmer på denne hjemmeside at han ikke er Jesus, Jesus-aktig eller kongelig!
    Det er bra!
    For det er han ikke!
    mvh. Ove Andre

    Lik

  21. Enda en grunn til att jeg repsekterer ‘deg’ Ove
    Du trua meg på livet via email [du burde skamme deg]
    DVS: du spurte meg sitat deg på email: bor du fortsatt på samme plass slik att
    jeg kan komme og ta deg, da jeg svarte deg att det gjorde jeg.
    Ja du er en sånn som skriver att du forsvarer det du
    kaller mennesker med ‘messiah kompleks’
    men sannheten er att når ‘lyset’ ikke
    skinner så er den ‘trueren’
    jeg hater en sånn framferd, den er ‘greve’ arketype
    i ‘eventyret’ og du symboliserer den
    hilsen ‘Julestjernen’
    den sanne

    Lik

  22. Etterpå da du så att jeg ikke utspilte ‘lammet’ dvs ble redd dine trusler
    så snudda du på flisa og trua meg med politi, fy og fy du er råtten
    og du skal få din karma i den 3je verden i ditt neste liv
    det lover jeg deg Ove ‘Greve’ Johansen

    Lik

  23. Hilsen Kongenes Konge.

    Lik

  24. Jeg hadde tenkt og spare deg Ove
    [flere har truet meg på livet] uten att jeg nødvendigvis utleverer dem
    men du har en så stygg fremferd att jeg så meg nødt til og fortelle sannheten
    Da også fordi jeg er lei alle disse truslene DVS mennesker som tror de kan ture frem som de vil
    i ‘mørket’ for deretter og prøve og fremstå som noe godt i eks media/bloggs osv
    Det jeg ‘truer’ med er negativ karma for dårlig adferd.
    DVS: Du blir det du skaper, ‘Count Johansen’

    Lik

  25. Egentlig burde Ove Johansen bøye sine knær og be meg om tilgivelse
    Det er den egentlige sannheten hilsen: http://steve.dorleans.name/

    Lik

  26. Og det gjelder enn hver ‘Jack’…
    Hilsen ‘Hjerter Konge’
    NOK ER NOK !!!

    Lik

  27. Så da vet man enn annen ‘skjær’ torsdag, hilsen det ‘rene’
    Om kniver, knuste flasker og sånt. fy og fy sier jeg bare.

    Lik

  28. Ove Andre Johansen permalink

    Jeg har aldri trua noen på livet!
    Det er du som er ondskapsfull og løgnaktig!
    Viser bare at du ikke er en Jesus og ikke kongelig!
    Jesus er «godaktig» og ikke ondskapsfull som du er Steve.
    Jeg har blitt intervjua på radio, tv, aviser og på internet og har aldri sagt jeg er statsministerkandidat!
    Hvor har du det fra?
    Du sverter og banner og kaller folk alt mulig rart!
    Viser bare at du ikke er en Jesus og ikke kongelig!
    Jeg kommer aldri å bøye mine knær for en så SIMPEL mann (dame) som deg!
    Ingen i hele verden kommer til å bøye sine knær for deg!
    Ingen trur du er Jesus eller kongelig!
    Ha, ha, ha!
    Ha, ha, ha, ha!
    Ha, ha, ha, ha, ha!
    Ha, ha, ha, ha, ha, ha!
    Din dumme stut!
    mvh Ove Andre Johansen

    Lik

  29. Ove Andre Johansen permalink

    Du er så dum Steve!

    Lik

  30. Ove Andre Johansen permalink

    Du er ikke noen Jesus eller kongelig og du er uren!
    lukter svette helt hit!
    Ha, ha!

    Lik

  31. Ove Andre Johansen permalink

    Steve du er den dummeste mannen (dama) jeg vet om!
    Og de er ikke noen Jesus eller kongelig!
    Bytt navn til Kollstrøm igjen!

    Lik

  32. Hvis ikke dere snart holder med denne smålige kranglingen kaller jeg snart på SATAN selv!

    Lik

  33. Ja dette er jo veldig saklig.
    Jeg ikke smålig Ole Petter.
    Sannheten skal frem nå !!!

    Lik

  34. Og du er en GAL ‘ÅSSEN’
    Husk det om hva som er galt
    så ikke prat meg i munnen og
    hev deg lille petter, du er ikke
    nok til det, og ikek vis nok heller.

    Lik

  35. ‘knekter’ skal lytte og lære og holde munnen sin.

    Lik

  36. sånn er det i ‘klassen min’
    og de som ikke vil er
    ‘utvist’ karma osv
    hilsen ‘læren’

    Lik

  37. Ove Andre Johansen permalink

    Steve!
    Ole Peter Galaasen er en bra mann!
    Du er ikke Jesus eller en kongelig!
    og det lukter svette helt hit!
    når dusja du sist?
    Hvor lenge siden er det du klipte tåneglene?
    Du er uren og ikke Jesus og ikke kongelig, Steve Kollstrøm!
    mvh. Ove Andre Johansen

    Lik

  38. Ove Andre Johansen permalink

    Hei Steve Kollstrøm!
    Jeg prata en gang med en fyr, Karl, også kalt «Kalle». Kalle sa at Jesus og hans «disipler» egentlig var noen pedofile som hadde seg med tempelhorer fra 8-14 år. Jesus selv var barn av en tempelhore, Maria, som var 12-13 år da hun fikk Jesus. Simon Peter ble til slutt spikret opp-ned på et kors fordi han likte at spedbarn, babiser, suttet på peniser hans. Simon Peter var verst!
    Steve! Du som tror du er Jesus, er du pedofil også?

    Lik

  39. Ove Andre Johansen permalink

    Hei Steve Kollstrøm!
    Jeg tror Jesus ble hengt på korset fordi han var pedofil og «historiene» om Jesus ble lagt for å skjule at han og hans gjeng var pedofile!
    Steve kollstrøm, du er ikke Jesus eller kongelig…

    Lik

  40. ‘Labil’ med sterk ‘relgiøs ambivalens’

    Lik

  41. Til etterord Ove, Boka di er ok på endel punkter, dvs den belyser en del viktige ting
    om ‘respons & stimulus’ [‘belønning’] osv og også en del om arketypedannelse
    har en del objektivitet i seg eks om den konstruksjonen jeg lagde osv.
    Ellers blir dine siste utspill mere en ‘trassig unges’ kverlurering
    bare for kveruleringens skjyld i seg selv. Sorry men
    du vet jeg har rett i dette og jeg anser ikke
    disse utalelsene som seriøse.

    Lik

  42. Ove Andre Johansen permalink

    Hei Steve!
    Jeg sier bare at du ikke er Jesus eller kongelig,
    noe du har innrømt selv…
    Det er bra!
    Ha en God Påske! :-)
    mvh. Ove Andre Johansen

    Lik

  43. Dine ord er ikke mine ord.

    Lik

  44. REF: det DU
    kaller mennesker med ‘messiah kompleks’

    Lik

  45. Desuten er ett begrep som ‘Jesus’ & kongelig’ veldig relativt i forholdt til den subjektive oppfattelsen av begrepet. Man kan omdefinere og manipulere med begrepet »
    som man vil, noe mange i relasjon til sin subjektive forståelse
    av overnevnte begreper eller i relasjon til sine traumaer
    gjør. Dette har jeg på ett objektivt plan en forståelse
    av men velger selv [da jeg vet] og bruke
    begrepene på ett mere adekvat [objektivt] plan
    og ja da er vi alle helt konge og representer
    den gode ånd/interaction i det gode vi
    skaper i våre liv. Så jeg er både
    ‘Jesus og Kongelig’
    i den forstand
    Sa sjela til ‘US’

    Lik

  46. Så nå har du sunket såpass langt ned i løgner
    og helt irrasjonelle påstander om ‘Jesus’
    så da velger jeg ikke og konverse
    med deg mere da du er
    ‘lowlife’ nå og i
    ditt neste
    liv.

    Lik

  47. rettelse: konversere
    og dommen over de ‘levende og døde’
    ja dette er ‘dødt’ DVS løgner på sånne plan
    symboliserer ‘døden’ dvs irrasjonelle løgner og
    en mangel på forståelse skaper bare negativitet DVS ‘død’
    Og ‘lasarus’ svettet så mye att det stinket ‘død’ men han ble jo
    levende igjen. Så for din egen sjels skjyld ‘Ove Lazarus’ vik fra dine
    løgner ellers så sender jeg; Herren deg ned til din plass DVS du får din
    ‘belønning’ according to your acts som alle de andre sjelene får, så sier sønnen
    som sitter ved faderens høyre hånd. dvs jeg i dette tilfelle representere ‘systemet’
    universet eller ‘Gud’. Faderen og Sønnen er ett.

    Lik

  48. Ove Andre Johansen permalink

    God morgen alle sammen, på langfredag!
    Som alle nå sikkert skjønner så er ikke Steve Kollstrøm, som byttet etternavn til d’Orleans noe Jesus eller kongelig og han kommer ikke til å bli det. Som alle skjønner så sier bibelen at «Faderen og sønnen er ett». Det betyr ikke at Steve er Jesus og i ett med Faderen, som dessuten ikke finnes. I min bok Hjernen og Gud, så forklarer jeg hvorfor det ikke finnes noen Gud og at Jesus, hvis han fantes var en tullebukk. Akkurat som Steve er en tullebukk. Heldigvis tror ikke de fleste i dette landet på Jesus, og heldigvis er det ingen som tror at Steve er Jesus eller etterkommer av en fransk konge. Steve prøver å omdefinere og tøyse ting bort med å så at han er helt konge, noe han ikke er. Steve kjøper postkort fra hele verden som skal bevise at han er i slekt med Jesus og denne franse kongen. Disse postkortene kan dere se hvis dere går inn på siden til Steve. Dessuten prøver Steve å virke intellektuell med å sitere Jung som levde på en annen tid. Den gangen Jung levde visste man ikke hvordan hjernen funket og derfor skrev Jung mye som bare er tøv, og Steve er bare tøvete! Og enda mer tøvete var Rudolf Steiner, huff og gru!

    Jeg er en nihilist som ikke tror på politiske ideologier, religioner eller vår kultur. Paven har til og med sagt at «nihilister» er de verste folkene som finnes og nihilismen må bekjempes». Det verste er at jeg kjenner en som tror han er pave. Da han ble hentet hjemme i badekaret, satt han og drømte om at han var pave. Han havnet på Dikemark psykiatriske og etter fjorten dager hadde han samlet 21 stykker som trodde han var pave. På samme måte er det med Jesus. Jeg kjenner fem stykker som tror de er Jesus. Og når det gjelder konger så kjenner jeg to stykker som tror de er av kongelig slekt. Steve er den ene, og Haldor Jarl av Wasa er den andre. Merkelige greier! Jeg er nihilist og tror ikke på så mye, mens andre tror der er Jesuser, paver og kongelige.

    Det finnes ikke noen Gud og det kommer aldri til å bli noen «Jesus». Legg ned kongehuset og slutt å tro på Gud. Slutt å tro på religioner! Slutt å tro på Paven og slutt å tro på systemet.

    Jeg startet Rettferdighetspartiet for å sette fingeren på svake grupper og fattidom. Det var ikke for at jeg skulle bli statsminister eller berømt eller noe. Vi hadde det mye gøy i Rettferdighetspartiet og vi lærte mye. Vi fikk mye presseomtale på fattigdom og svake grupper. Men så finnes det smålige folk som Steve som omtolker og lager sine egne definisjoner. Smålige folk som Steve klarer å rakke ned på Rettferdighetspartiet og skjønner ingen ting. Rettferdighetspartiet ble aldri noe stort parti, rett og slett fordi vi ikke hjernevasket noen eller brukte noen hersketeknikker. Sånne ting skjønner ikke Steve. Så skrev jeg en bok, Hjernen og Gud, og da kom Steve med mase kritikk på den. Nå driver han å slenger ut dritpakker mot Hjernen og Gud. Så ga jeg ut en CD, Storbyjungel, og Steve kommer vel med noe kritikk av den også. Steve har ikke skjønt at musikk er gøy og at det er noe jeg har drevet med siden jeg var guttunge. I Steves verden skal man bruke Jung for å omtolke alt mulig. Steve bruker Jung for å forsøke å trykke ned andre. Jeg har drevet eget firma, eget parti, skrevet bok og har gitt ut CD. Steve mener det er fordi det er noe galt med meg. Men jeg gjør det fordi det er gøy og lærerikt! Nå holder jeg på å skrive bok om Anders Behring Breivik. Sånne som Steve er jo smålige og vil si at jeg skriver bok om ABB fordi det er noe galt med meg. Jeg skriver bok ok ABB fordi jeg synes det er interessant å forske på slike fenomener.

    Etter å ha skrevet om Anders Behring Breivik, så kommer jeg til å skrive andre bøker. Gjerne om temaer som jeg synes er interessant. Og da driter jeg i sånne smålige folk som Steve. Da driter jeg glatt i sånne syke folk som Steve som tror de er Jesuser, kongelige og paver!

    Men det er jo gøy med slike folk! Mange ganger får jeg meg en god latter!

    Nei, nå stikker jeg ned på bensinstasjonen og kjøper meg kaffe. Det glemte jeg før påske. Deretter skal jeg ha to brødskiver med Blå Castelloost på. Nam!

    Ha en fortsatt God Påske!
    mvh Ove Andre Johansen

    Lik

  49. Aldri har jeg blitt tilagt så mye som jeg aldri har gjort.
    Referanse: Steve Ditt og Steve dattt
    Jeg har ikke ord Ove
    løgn holder
    ikke

    Lik

  50. Du går over lik bare får og ha rett
    og du tar så hardt i att ordet løgn holder ikke.
    Det er synd. Dette er så ekstremt att jeg finner ingen svar
    Men jeg kan nevnte ett eks: fra Jesus som den gode til en fæl
    pedofil. Det viser din relgiøse ambivalens og labilitet og jeg putter
    på begrepet lystløgner i min ‘diagnostistikk’ av deg. Hisen ‘Dr d’Orleans’

    Lik

  51. Og du utspiller deg noe ekstremt som noe man skal syntes synd på
    I din ‘CV’ beskrivelse. for og få sympati. Og du skjyr ingen milder [retorisk sett]
    Alt for og ha rett og for og fremstille meg som en gal person som du trodde du kunne
    ‘Herje’ med som du ville. Når du fant ut att denne mannen er ikke så gal som du i utgangspunktet
    ‘trodde’ så bruker du løgner og en slags empatiens vrangforestilling for og fortelle ‘verden’ att denne karen er ‘gal’ Jeg svarer ‘deg’ bare: du sier og du sier om og prøve og definere meg
    husk jeg har ikke skrever noe bok ]du tok mine bilder da jeg ikke har copyright og
    brukte dem i boka di] så du kjenner ikke meg Ove Johansen da jeg aldri
    har utalt eller kan tilegges noe av det du skriver om meg
    Det er du som har skrevet en bok og dette er
    i utgangs punktet en bok omtale
    Og ikke en utskjeling
    av de som omtaler bøker de har lest
    I utgangs punktet er din innblanding her på ‘omtalesiden’
    uproffesjonelt av deg men etter alle utspill er det ikke bare uprofft
    dette her Ove. Dette er uhørt og du viser virkelig hva feiler deg. Hilsen ‘Dr d’Orleans

    Lik

  52. Sannheten og Objektiviteten sa:

    Labil’ med sterk ‘relgiøs ambivalens’
    Og en notorisk lystløgner

    I utgangspunktet er jeg faktisk litt kritisk til en diagnostistikk
    når det gjelder psykisk syke da man gjerne får ett stempel en ‘identitet’
    i en diagnose men jeg kan også forstå att det og få satt ord på problemet
    kan være ‘godt’ og trygt for noen da vi lever i en ganske så relativ verden med
    mye av begrepet ‘det ukjente’ som skaper utrygghet og frykt.
    Desuten bruker jo ‘Jesus’ også en tidlig form for
    diagnose i sine ‘blinde, døde og halte osv
    begreper så jeg kan forstå dette
    og ser nødvendigheten
    av dette i enkelte
    tilfeller.

    Lik

  53. Ove Andre Johansen permalink

    Hei Steve!
    Du er ikke bare tøvete, men du er også støvete!
    Som alle kan se så fikk jeg en god og nøyaktig bokomtale av Ole Peter Galaasen.
    Som alle kan se så gikk du inn på denne siden og la igjen en «drittpakke» akkurat som en ekte backstabber.
    Når jeg svarer tilbake så blir DU sinna, he, he!
    Hele tiden er det du som kommer med mye dritt og jeg tar tilbake.
    Gå tilbake i denne tråden så ser du hvem som begynte å komme med dritt. Det var ikke jeg!
    Dessuten fikk jeg lov av deg å bruke stjernene som du hadde laget, bare spør Eivind Andreassen som var tilstede da jeg spurte. At jeg har misbrukt deg er bare løgn og tull! Men stjernene var fine og det var bra tenkt og forklart fra din side. Det skal du ha! Du kan mye Steve, og det er bra!
    Men du er faktisk ondskapsfull og aggresiv.
    Det er hele tiden du som kommer med masse kritikk og ondskapsfulle ting, og jeg svarer!
    Du får lov av meg til å tro at du er Jesus og at du er av kongelig avstamming, men det betyr ikke at jeg tror på deg. Jeg må få lov å si at jeg ikke tror at du er Jesus og at jeg ikke tror du er kongelig.
    Det er det jeg tror. Det er det jeg har lov til å tro.
    En annen sak er at du blir sinna og frustrert over at jeg ikke tror du er Jesus eller kongelig.
    For meg er du en ondskapsfull fyr som banner og sverter og er sint for ingenting. Det har jeg lov å mene! Og derfor er det heller ikke noe Jesus-aktig over deg.
    For meg er du bare Steve Kollstrøm.
    Alt jeg klaget over i forrige melding har du skrevet over. Det står her, og allikevel påstår du at jeg lyver.
    Gå tilbake og se hva du selv har skrevet.
    Steve, for meg er du ikke noen Jesus og ikke noen kongelig.
    Jeg tror ikke på religioner og jeg tror ikke på kongehuset.
    Hjernen og Gud er mot religioner og Rettferdighetspartiet er for republikk.
    Det har jeg lov til å tro og det har jeg lov til å mene. Det kan du ikke nekte meg! Ha, ha!
    Ha en god påske!
    mvh. Ove Andre Johansen

    Lik

  54. I Oves tilfelle ligger det nok til grunn en ‘foresatt’ i oppveksten
    som har ‘straffet’ han for hardt og han har følt ‘avmakt’ satt i relasjon
    til barnets avhengighet til den foresatte og i sin frustrasjon har han overført
    dette til ett hvert ‘uskjyldsbegrep’ som han kan ta igjen på og i dette tilfelle gjør
    han det i begrepet ‘messiag kompleks’. Mange barn som opplever ‘overgrep fra
    foresatte går gjerne ut og plager små dyr eller kryp som ikke kan forsvare seg dvs
    de utvikler sadistiske tendenser. Att oppveksten også skaper ett mere reelt verdensbilde
    der normale relasjoner ‘overider’ den ‘syke’ strafferen gjør att slike barn lærer og skjule sine
    traumaer DVS i dette tilfelle utgir seg for og være en ‘rettferdighets profet’ men samtidig har
    disse sadisitiske tendenser skaper deg jeg kaller/definerer som ‘greve bakstabber’ arketype DVS
    utad veldi empatisk og tildels ‘normal’ men i det skjylte [mørke] så lever de ut sine sadistiske
    tendenser eks med trussler og annet som de kan ‘plage’ det som er definert som mindre enn
    dem selv dvs ‘forsvarsløst’. Jeg annbefaler og gå til en kvalifisert psykolog får og få
    belyst denne problemstillingen slik att man kan starte en helbredelses prosess
    av overnevte trauma.

    Lik

  55. Man kan også se: referanse Johannes åpenbaring den samme straffende tendensen
    i att jorden og menneskene der ned blir SLÅTT med alt slags himelens PLAGER
    men her gjør språket det slik att det blir til symbolspråk og metaforer
    og ikke bokstavelig. men det som ligger til grunnen er
    mye av de samme trauma DVS overfører
    sin barndom & straff på verdensbildet
    Hilsen ‘Sjele frelseren’

    Lik

  56. Ja sannelig sier jeg : det er meg.

    Lik

  57. Ove Andre Johansen permalink

    Hei Steve!
    Jeg har aldri blått slått eller straffet ioppveksten!
    Jeg sier bare at du ikke er Jesus og at du ikke er kongelig og at du prater mye piss!
    Du er jo ikke noen psykolog!
    Og jeg har det veldig bra, det har ikke du!
    Alt du skriver om meg har du opplevd sjøl. Du bare snur på flisa og projiserer dine traume på meg!
    Det er jo du som er backstabbern. Det er du som har gått inn og kritisert meg på denne siden.
    Jeg bare forklarer hvorfor:
    -At jeg ikke tror du er Jesus eller kongelig
    Dessuten har jeg forklart foran i boka Hjernen og Gud at det er du som laget stjernene.
    At du kommer 7 år etter og begynner å prate om rettigheter og copyright er bare tøv da jeg har fått lov å bruke stjernene av deg med Eivind Andreassen som vitne.
    Du lyver og jeg tror enda mindre at du er Jesus eller kongelige.
    En ekte Jesus er ikke en backstabber.
    En bra konge lyver ikke.
    Du er en ond mann Steve og du er ikke Jesus eller kongelig!
    Du har et Omnipotent Messiansk Kompleks og jeg skriver om sånne som deg i boka.
    Ha en fortsatt god påske!
    Jeg skal se påskekrimen i kveld.
    Kos! :-)

    Lik

  58. Ja Evind Andreassen er ‘vitne’ på det.
    Jeg sa jo jeg ikke har noe copyrights så det er ikke noe og male på.
    Han er også vitne til dine utalelser om att sa du var/er statsminister kanidat
    for det du kaller rettferdighetspartiet.
    Men men nå har jeg ikke mere
    å si til deg [og alle andre]
    da dette blir en litt ‘manisk repetisjon’
    av allerede nevnte ‘saker’
    Hilsen Steve.

    Lik

  59. Ove Andre Johansen permalink

    Ok!
    ha det bra Steve, som ikke er Jesus og ikke kongelig!
    God påske!
    Ove Andre Johansen

    Lik

Kommentarer er stengt.

