Skip to content

Landet som ikke kan telle

april 12, 2008

I
Jeg heter
Mordechai Vanunu. Jeg sa det som det var.
Mitt rom er 2 x 3 x 2. Jeg lever
på tolv kubikk meter.

I mitt hus
skal jeg bo i atten år. Det er straffen du får
for å si det som det er.
Mordechai Vanunu Blues.

II
Jens Chr. Hauge og Haakon Lie
solgte tungtvann
til Israel, de. Israel fikk ferdig bomba fort.
Solgt var solgt, gjort var gjort.

Mordechai jobba på kraftverk i ørken.
Forstod til sin skrekk at all den tørken
de produserte bak stengte murer
var ikke bra. Så sa han ifra.

III
Å telle til sju og å telle
til fjorten. Å telle til zero er å telle
feil. Virkeligheten
et uknuselig speil.

Vanunu sitter
hekta i et hull. Norge er
en lasso av gull. Vi håver inn olje
og aler opp laks.
Vi har tatt patent på ordet PAX.

IV
Å være fanget var usle kår.
Å være løslatt er verre. I fengselet
kunne jeg telle år. Uten tall
er jeg ingen. Dess verre.

Norge er fritt. Æres
doktor
i Tromsø er jeg blitt. Men at landet ikke
kan telle til atten. Gjør meg sår.

V
Jeg feller en tåre
i fremmed hytte. De gir meg en fredspris
til ingen nytte. Fra eksil
i Jerusalem fabler jeg om Fridtjof Nansens hjem.

For å søke asyl i Norge
må du sende søknaden inn fra Norge
dit du først kan komme
når søknaden er klar – var Erna Solbergs svar.

VI
Jens Stoltenberg har glemt
alt hva fedrene har løftet. Kjell Magne Bondevik
var borte
da mødrene gikk hjem. Sorgen over Norge

nevnes av hvem? Vi kjører
svada i kjeller og svada
på møtet. Dagsrevyen melder: Det går stadig bedre
i 1905.

JAN ERIK VOLD

Slik er det bare – samtidig økes oljefondets investeringer i Israel med 60%, se Vårt Land.

From → Kunst, Politikk

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

