Skip to content

Demokratiet avkledd etter 9/11

august 11, 2007

Torstein Viddal kan fortelle at selv Le Monde diplomatique ikke vil publisere saker som kan virke skremmende på «folk flest». Le Monde betaler visst for ikke å publisere artikler om dagen (det gjorde de med mitt spede forsøk om fildeling også). Truls Lie hadde visst fått streng beskjed fra hovedkontoret i Frankrike at 911-skepsis ikke er tillatt. Det var etter at de faktisk publiserte Kim Bredesen sin artikkel-serie. Viddal skriver en saftig artikkel basert på intervjuer med bla. Elias Davidsson, Mikael Wälivaara, Leif Erlingsson, Niels Harrit og Rolf Kenneth Myhre.

En ny generasjon aktivister slår nå ring om de demokratiske og frihetlige idealene når de synes som mest truet, og den gjør det gjennom blogger, bøker og dokumentarfilmer på DVD, YouTube og Google Video, som avslører et strippet eller ikke-fungerende folkestyre og et ikke-granskende og unysgjerrig journalistkorps, som ukritisk biter på og videreformidler den aller billigste krigspropagandaen, som tar utgangspunkt i «9/11» – i angrepet den 11. september.

Fra intervjuet med Mikael Wälivaara:

Jeg tror ikke vi har den ringeste anelse om hvor illusorisk og arrangert demokratiet alltid har vært. Makten ligger ikke hos politikerne, og den har nok heller aldri gjort det. Politikerne har vært den økonomiske elitens fortropp helt siden antikken.

Å tro at verdens rikdom på noe naturnødvendig vis bytter eiere med jevne mellomrom, slik at hele maktprosessen «starter på nytt» fra null, med nye hovedpersoner, er ikke bare naivt, det er en av maktens meget nøye uttenkte strategier. Forsøk heller å tenke deg den svimlende tanken at de kriminelle formuene som Romerrikets senatorer og pretorer samlet under seg, gjennom århundrene er forvaltet og forrentet av nøye utvalgte og hensynsløse arvtagere. At de kinesiske, japanske, indiske, persiske, mesopotamiske, moriske, jødiske, engelske, franske og tyske fyrstefamiliene langsomt og metodisk har beholdt makten sin – og ansatt intelligente filosofer for å narre folk flest til å tro at det ikke spiller noen rolle. Og vi må heller ikke innbille oss at de lar frie kriminelle grupper kontrollere våpen, smugling og narkotika – slike enorme likviditetsstrømmer vil de aldri gi fra seg! (egen utheving)

Hva har vi da fremfor oss? En verden der religioner, ideologier, medier og parlament kontrolleres av personer som betales vel for å beskytte den virkelige makten.

Les hele «Demokratiet avkledd etter 9/11» på Origo. Som en referanse til min utheving bør du lese «Afghanistan set to break record opium poppy cultivation, U.S. ambassador says», IHT. En nyhet selv Aftenposten dekket.

3 kommentarer
  1. Ja, man kan alltids tolke en manglende publisering som at innholdet skremmer…

    Vi som har jobbet lenge som redaktører, forsøker derimot å opprettholde den gode kritiske teksten som målsetting
    – og da må de mange påstander begrunnes på en eller annen måte. Påstander bør belegges med eksempler, argumenter eller sammenhenger.

    Om en tekst, slik som din Galasen, som ble levert oss tidligere, mangler slik kvalitet – så blir den ikke publisert i avisen.
    Men nettet er jo et ypperlig sted for å vise seg frem, og få tekster formidlet.

    Betaling gjør vi imidlertid når vi underveis har pålagt en skribent såpass mye arbeid med å komme frem til målet.
    Men målet oppnåes ikke alltid.

    Jeg er vel en av de som i seriøs presse har trykket mest om 911 på en kritisk måte.

    Det vil jeg fortsette med – når vi har en god tekst.

    mvh,
    Truls Lie
    redaktør Le Monde diplomatique.

    Lik

  2. Hei Truls,

    Først må jeg si at det er heftig at du gidder å kommentere her. Blir jeg som bare mener å tøyse faktisk tatt alvorlig?

    Du har høy kredibilitet som redaktør for en av de få kritiske trykte medier her til lands, og jeg forstår dine krav til kvalitet. Jeg forstår også som amatør-journalist at jeg ikke innfridde disse. No problemo, Sir.

    Deres svakhet ligger i selvpålagte rammer for hva dere ønsker å skrive om. Det er du som har doktorgrad i fransk filosofi, jeg observerer verden og kommenterer uten filter. Jeg må prøve å skjule et ekte engasjement bak humor og satire og har vanskeligheter med å ta situasjonen i verden på alvor. Jeg bruker humor som et psykisk selvforsvar. Du har din egen avis.

    Angående mitt forsøk på en artikkel om underholdningsindustrien hos dere må jeg bare innrømme at jeg siktet alt for høyt som artikkelforfatter i Le Monde. Dere holder et seriøst høyt nivå. Jeg hadde passet mye bedre som researcher eller medieovervåker. Uannsett takk for treningen.

    Du har «major cred» for jobben med Le Monde i Norge, allikevel mener jeg dere kunne ha gått så mye lengre. Noen ganger har dere bare rocket vilt de siste årene, med f.eks 911-kritikk og ”Finansielle trolldomskunster”. Andre ganger virker det som den journalistiske tradisjonen dere følger er en begrensning. Er det så enkelt at hvis man tar den beste artikkelen i Samtiden, Morgenbladet, Klassekampen og Dagbladet en gang pr. måned så er det = Le Monde?

    Uannsett, keep on truckin’ (som i trykking)

    Lik

  3. Tja.. Oppfølgingen *jeg* fikk som skribent fra skrivestart 9. juli til endelig refusjon 2. august, besto grovt sett av en mail utpå kveldinga 2. august, etter at avisen var kommet i postkassa, der redaktøren ramset opp hva han hadde å utsette på artikkelen. Jeg syns dette var veldig lite profesjonelt, og kommer nok neppe til å bruke mer tid på avisen Le Monde diplomatique.

    Lik

Legg igjen en kommentar

