Skip to content

Nazisme og okkultisme – historie og kryptohistorie

juli 24, 2007

 

the-myth-of-the-20th-century
At denne historien har vandret mellom ulike okkulte miljøer for til sist å bli opptatt av dagens nyfascister reiser spørsmålet om hvorfor en slik idéutveksling finner sted. Hvilke trekk ved både den okkulte og den fascistiske tenkemåte som fører til dette? Er det bestemte sosiale mekanismer som gjør kontakten mellom fascistiske og esoterisk-okkulte subkulturer forståelig? Avslutningsvis vil jeg antyde noen svar på dette med utgangspunkt i sosiologen Colin Campbells begrep om ”det kultiske miljø”.

En interessant artikkel om et tidløst tema (forholdet mellom makt og magi) på Skepsis. Toppen av svada innen nazi-esoteri må være «The Myth of the Twentieth Century» av Alfred Rosenberg.

Apropos magi – Bærta Louise påstår å besitte magiske egenskaper, se «Prinsesse Märtha Louise formidler engle-kontakt» i VG. Stakkars, hun må kjede seg. Reaksjonen fra «folk flest» er sikkert bare positiv – jeg hører «det var det jeg visste, nå står også de kongelige fram med egen overtro». De kongelige (eng. king – kin) burde jo innebære nettopp en slik kraft – et dynasti må jo ha NOE å komme med – def. dynasti’ n3 (fra gr ‘makt’, besl med dynamis ‘kraft’, jf dyn) fyrstehus; herskerslekt, eierslekt Ming-d-et.

Jeg for min del gleder meg til Hennes Kongelige Høyhet Bærta Louise sitt eget kurs i remote viewing (se f.eks «Psykisk spion» på ABCNyheter). Gode statister burde kreve et offentlig kontroll-organ for magisk virksomhet. Må man f.eks betale moms for håndspåleggelse, hvis ikke er det svart magi? Noen beholder sin rasjonalitet – UiO professor Trond Nordby er sterkt kritisk og sier til Dagsavisen at:

– Jeg er redd hun uttaler seg på vegne av mørke krefter i folkedypet.

No shit, Holmes. Dette burde skape en bred debatt om svart kontra hvit magi som jeg frykter uteblir. Tenk om Ari har kontakt med demoner?!

Se også «Cruise er like ille som Göbbels» fra VG om innspillingen av «Valkyrie» i Tyskland. Scientologi-kirken i dag kan glatt kalles nazi-okkultisme, alive and well.

From → Konspirasjon

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

