Skip to content

Velkommen

februar 13, 2007

Velkommen til alle norsk-lesende fremtidsinteresserte mennesker. Jeg har drevet www.plausiblefutures.com siden nittitallet og ønsker nå å ta debatten om fremtiden (bio, nano, AI, dårlig vær m.m) til det norske språket. Hva er f.eks det norske ordet for «Singularity» slik Moravec og Kurzweil definerer det? Og hva i all verden er det?! Jeg overvintret i hembygda Trysil vinteren 05-06 og hadde ikke annet å gjøre (utover å titte på stjerner og satelitter) enn å skrive en forsøksvis berg-og-dalbane satirisk tekkno-triller om en verden på randen til eksistensiell utslettelse. Enjoy.

From → Strategi

2 kommentarer
  1. Alex A permalink

    Hmm. Det norske ordet for «singularity» er ikke noe verre enn «singulariteten.» Hørt om fremmedord før, vel? :)

    Uansett, interessant tematikk her, håper du fortsetter å poste på bloggen da.

    Lik

  2. Takk for første kommentar på bloggen min. Definisjonen av «singular» fra ordboka:

    singular singular -en (også utt -la>r; lat., av singulus ‘enkelt, eneste’) gramm: entall, entallsform, mots singularis

    Det engelske ordet «singularity» har flere betydninger:
    1. The quality of being one of a kind («that singularity distinguished him from all his companions»)
    2. Strangeness by virtue of being remarkable or unusual

    Begrepet brukes også innen matematikk.

    La meg prøve meg på en definisjon:
    Singularitet: Et punkt i historien hvor kunstig intelligens overgår menneskets med en aksellererende hastighet.

    Blir nok noen år før begrepet dukker opp med en slik definisjon i Ordboka.

    Hyggelig å høre at du finner tematikken interessant, jeg vurderer å overføre hele min gamle http://www.plausiblefutures.com over på en blog som dette. Det er en del utfordringer forbundet med dette, men jeg håper å finne en løsning. Følg med, følg med ;)

    Lik

Legg igjen en kommentar

